TWOJA SZKOŁA BIBLIJNA

Dla zainteresowanych Pismem Świętym

1 kwietnia 2018

ZMARTWYCHWSTANIE

Młodzieniec w białej szacie

Niewypowiedziane Słowo Boga, które w niewypowiedziany sposób przyjęło ludzką naturę, odkrywa przed nami niewypowiedzianą tajemnicę swojego przejścia ze śmierci, przez Mękę, do chwały zmartwychwstania. Zapewne dlatego Kościół daje do wyboru różne fragmenty biblijne, które dziś można użyć i skomponować kolejną pieśń na cześć Żyjącego Zbawiciela.
Musimy uznać, że nie starczy nam czasu, ani umiejętności, aby wyczerpać temat zmartwychwstania naszego Pana. Nie mniej jednak, każdy następny rok, przynosi nam kolejne aspekty i myśli o tym najważniejszym wydarzeniu wszech czasów.
Spotykamy dziś w pierwszym czytaniu św. Piotra w Cezarei, w domu centuriona. Szukając najczęściej pojawiającego się w tym fragmencie słowa, należy wskazać na „świadek” i „świadectwo”. To właśnie ten dzisiejszy dzień, kiedy Chrystus wraca do życia, jest dniem narodzin świadków Jego zmartwychwstania. Dzisiaj, zarówno z niewiast, jak i ze swoich uczniów, czyni on nowo narodzonych świadków nowej jakości życia – uwielbionego i przebóstwionego. Będziemy każdego dnia Oktawy Wielkiej Nocy odkrywać kolejne postacie, które będą nas zapewniać, że warto wierzyć tej prawdzie, jakiej naocznie doświadczyli.
Słowo „świadek” (z gr. martys) oznacza również „męczennik”. Św. Piotr głosi świadectwo słowem, które rodzi wiarę w centurionie i w jego domownikach. Wiara narodzona wymaga jeszcze potwierdzenia przez osobiste świadectwo. Dla św. Piotra, przyjdzie na nie czas w Rzymie za około dwie dekady. Wtedy dowiedzie, że prawda o zmartwychwstaniu jest ważniejsza od własnego życia.
Drugie czytanie zaprasza nas do zerwania z grzesznym życiem i przeszłością sprzed zmartwychwstania Jezusa – pełną domysłów, niepewności i skrupulatnego wypełniania litery prawa. Stary kwas, podobnie jak przed żydowskim świętem paschy, ma zostać usunięty z całego naszego domu, czyli z naszego serca, umysłu i działania woli. Nowość Chrystusa wymaga od nas pustego wnętrza (tak!), bowiem tylko puste wnętrze jest w stanie zostać napełnione w całości łaską Bożą.
Takie podejście zapowiadały prawne przepisy o nie posiadaniu przez Izraelitów żadnego z przedmiotów kultycznych obcych ludów, a także o nie mieszaniu się małżeństwami z pogańskimi ludami. Czystość, odrębność, czyli świętość Izraelitów miała być znakiem dla narodów o świętości Boga i Jego ludu. Tym bardziej my – ochrzczeni, mamy dawać świadectwo nowej jakości życia w Chrystusie. Jest to łączenie naszego życia z Jego Ofiarą, a więc stanowi to wysiłek, a także trud i cierpienie – niekiedy do męczeństwa włącznie.
Radosne odśpiewanie sekwencji wielkanocnej przenosi nas do świadectwa „Apostołki apostołów” - Marii Magdaleny, której przekaz o Żyjącym Panu przekonał Jedenastu, stanowiąc jednocześnie skromny kobiecy most dla Bożej łaski, po którym przeszła pełna miłości prawda o tym, że Jezus jest pośród żywych.
Ewangelia z Wigilii Paschalnej prowadzi nas przez relację św. Marka o poranku zmartwychwstania. Oto niewiasty zmierzające do grobu idą w wielkiej niepewności i niemocy. Ich serce nie mogło znieść odpoczynku szabatu i jak tylko dzień święta dobiegł końca, natychmiast wyruszyły do grobu Jezusa. Kierując się sercem i miłością, nie zważały na to kto odsunie im kamień do wejścia do grobu. Liczyło się tylko bycie blisko Niego, tak jak gdyby skały grobu w ogóle nie istniały: „Bo jak śmierć potężna jest miłość” (Pnp 8,6) i tej żywej miłości nie pokona nawet martwa skała.
Ewangelista Marek opisuje spotkanie niewiast z młodzieńcem w bieli, który znajduje się w miejscu, gdzie przedtem leżało ciało Jezusa. Kiedy Ewangelista Mateusz pisze o aniele, a Łukasz i Jan o dwóch aniołach, Marek pisze o młodzieńcu. Warto zauważyć, że u św. Marka jest to drugie miejsce w opisie paschy Jezusa i wydarzeń około niej, w którym występuje młodzieniec (z gr. neanikos). Pierwszy raz widzimy młodzieńca gubiącego szatę i uciekającego nago w Ogrodzie Oliwnym, po pojmaniu Jezusa. Teraz zaś ubrany w białe szaty siedzi w pustym grobie, znajdującym się w ogrodzie nieopodal Golgoty. Można tę postać odczytać symbolicznie.
Otóż młodzieniec sprzed Paschy Jezusa to obraz człowieka, który nawiązuje do Adama w ogrodzie Eden tuż po grzechu. Księga Rodzaju mówi, że Adam otrzymał odzienie od Boga, aby zakryć wstydliwe części ciała, co jest znakiem rozpoczęcia życia w grzechu. Uciekający młodzieniec z Getsemani gubi szatę, a więc wraz z rozpoczęciem męki Chrystusa zaczyna zrywać z grzechem – zaczyna powracać do pierwotnej czystości i świętości. Teraz, kiedy siedzi ubrany w białą szatę, czyli szatę nowego człowieka, ubranego w świętość Boga, staje przed nami nowy człowiek, z odnowioną i uświęconą naturą. Chrystus dokonał już pojednania, co pozwala owemu młodzieńcowi spokojnie zająć miejsce zmartwychwstałego.
Symbolika ikony w gwałtownym ruchu, zwłaszcza w ucieczce i trwodze, widzi działanie złego ducha. Na ikonach wszystkie nadmiernie ruszające się postacie związane są ze złem, uciekającym przed świętością Boga. Usuwany z ogrodu rajskiego Adam i uciekający z ogrodu Getsemani młodzieniec są przedstawicielami tej grupy. Natomiast postacie statyczne i pewnie osadzone w blasku Bożej chwały są w ikonach oznaką pokoju i radości życia w chwale Bożej. Takim właśnie jest młodzieniec zasiadający na stygnącej płycie dającej świadectwo o tym, że Pan wrócił do życia.
Obyśmy i my stali się jak ten czysty młodzieniec, ubrany w białą szatę świadectwa o Chrystusie, którą nosimy od naszego chrztu. Niech to przesłanie z pustego grobu stanie się dla nas powodem do wyjścia z radosnym świadectwem o zmartwychwstaniu Jezusa. Który żyje i króluje na wieki wieków. Amen.

ks. Krystian Wilczyński

Zobacz

Słówko na dziś

j. grecki
ὀλίγος mało (oligos)

j. hebrajski
rf'B' mięso (basar)

 

Artykuły

» więcej artykułów

Szkoła Biblijna Archidiecezji Gdańskiej

Zajęcia we wtorki:
Gdańskie Archidiecezjalne Kolegium Teologiczne (aula)
ul. Armii Krajowej 46
81-365 Gdynia

Zajęcia w środy:
Wydział filologiczno-historyczny Uniwersytetu Gdańskiego (aula)
ul. Wita Stwosza 55
80-952 Gdańsk

Telefon

+48 507 923 209

E-mail

kontakt@szkolabiblijna.gda.pl

Numer konta:

Bank Zachodni WBK S.A.
17 1090 1102 0000 0001 3465 7428

W tytule przelewu prosimy podać:
Imię i nazwisko z dopiskiem Szkoła Biblijna
Koszt: 120 zł / semestr

Używamy plików cookies Ta witryna korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności i plików Cookies .
Korzystanie z niniejszej witryny internetowej bez zmiany ustawień jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików Cookies. Zrozumiałem i akceptuję.
63 0.13218998908997